mortsel anders, de snelste weg naar een beter Mortsel

Mortsel kreunt onder sluipverkeer

Mortsel kreunt onder sluipverkeer

"Overal is er protest langs de sluiproutes in Mortsel. En het bestuur sluit de ogen." Mortsel Anders was tijdens de vorige raadszitting overduidelijk. Wij trokken naar de geplaagde Lindelei en de Fortstraat om poolshoogte te nemen.
Jaren geleden plaatste het stadsbestuur een speciale paal aan het begin van de Lindelei. Tijdens de spitsturen stond die omhoog om het verkeer tijdens de spits te beletten om vanuit de Statielei door te steken.
"De paal is al een tijd stuk. Maar Mortsel weigert hem te repareren. 'Te duur', klinkt het. Overal werkt dit paalsysteem. Alleen hier niet", vloekt buurtbewoner Koen Gonnissen. En de gevolgen bleven niet uit: almaar meer sluipverkeer tijdens de spits in de Lindelei. "Op korte tijd hadden we al drie ongevallen. De overlast is groot en veel auto's rijden te snel."
"Als het bestuur echt zou willen, was dit allang opgelost", meent buurvrouw Nathalie Janssens. "Maar onze straat is nodig om de verkeersdruk op de Statielei te verminderen, blijkbaar. Het voorstel om hier éénrichtingsverkeer in te voeren vindt onvoldoende steun bij iedereen. Deels ontneemt het ook onze vrijheid, natuurlijk. Want dan staan wij ook altijd onmiddellijk in de file."
llMobiliteitsschepen Steve D'Hulster (sp.a): "De druk op onze grote assen is te hoog en daarom zoekt het verkeer zijn weg via kleinere straten. Die druk moet verlicht worden, en dat kan enkel op hoger niveau."
"In het Masterplan 2020 is nu een goede aanzet gegeven: het ondergronds brengen van de Krijgsbaan, de ondertunneling van het kruispunt met de Antwerpsestraat en voor het eerst werd ook de omleidingsweg tussen Boechout en Borsbeek, over Mortsel, een allereerste keer opgenomen in concrete plannen. Dat zijn allemaal belangrijke perspectieven. En we moeten waakzaam volgen hoe ze die gaan toepassen. Ondertussen kunnen we enkel maar de schade proberen te beperken.Misschien moeten we in heel Mortsel wel campagne voeren tegen het sluipverkeer." SSl

Voor de Fortstraat is sluipverkeer al veel langer een oud zeer, zelfs al voor de werkzaamheden begonnen in Mortsel.
"Wij slikken alle wagens die van Lier en Mechelen richting Wommelgem willen, en omgekeerd. Net als nog altijd heel wat vrachtverkeer, ondanks de tonnagebeperking", licht Dominique Pacco uit de Fortstraat toe. "Wij zijn net een gewestweg die de andere gewestwegen met elkaar moet verbinden. Dit is geen straat meer in een woonzone. Vanaf 7u ' s ochtends beginnen de files en kunnen wij niet meer slapen."
De inwoners van de Fortstraat voeren al jaren actie. Helaas voor hen zonder al te veel succes. "Voorstellen en beloftes genoeg: bloembakken, éénrichtingsverkeer, de lichten en arceringen aanpassen... Er is al veel gezegd. Maar er gebeurt niets. De stad zoekt niet actief genoeg naar oplossingen.En we vrezen dat er met de heraanleg van het Stadsplein weinig gaat veranderen", aldus nog Pacco.
Seppe Slaets

GvA 06-11-2010